Toelichting en verantwoording Verbreding
In dit document beschrijf ik voor iedere gemaakte productie in een plan van aanpak de gemaakte keuzes en de reden waarom ik deze keuzes heb gemaakt. Het gaat hierbij om vier producties, wat betekent dat dit document vier plannen van aanpak bevat.
PVA productie 1: ‘Het afstandsschot van…’
Nederlandse profvoetballers zijn overal ter wereld te vinden, van de Verenigde Staten tot aan China. Als voetbal- en reisliefhebber vind ik het ontzettend interessant om de verhalen van Nederlandse voetballers in het buitenland te horen. Hoe hebben zij het daar? Wat komt er allemaal bij kijken? In wat voor ‘gekke’ cultuur leven zij?
Dit bracht me op het idee om een serie te maken, waarbij ik Nederlandse voetballers uit het buitenland interview. Dit kunnen voetballers uit allerlei landen zijn, zolang het maar niet gaat om een voetballer die in Nederland speelt. Ik zoek als het ware de ‘avonturier’ op. Omdat deze voetballers op (soms grote) afstand van Nederland voetballen, heb ik gekozen voor de naam ‘Het afstandsschot van…’. De naam van de serie vind ik er wat dat betreft goed bij passen.
De interviews worden via Skype of telefonisch afgenomen. Vervolgens zal ik deze gaan verwerken in tekstvorm. De keuze voor tekst is een bewuste. Ik heb daar zelf het meeste mee en ik schrijf graag over sport. Daarnaast vind ik dat je met een longread een compleet beeld van een bepaalde persoon of situatie kunt schetsen. Vandaar de keuze voor een longread en niet voor een andere vorm. De artikelen worden vervolgens gepubliceerd op mijn eigen website, www.stanwagtman.fhj.nl.
Relevantie
Een actuele (nieuws)aanleiding is er in de meeste gevallen niet geweest, totdat het coronavirus oplaaide. Toen bleek het ook ineens interessant om de voetballers daarover vragen te stellen.
Toch denk ik dat het sowieso een bepaalde relevantie heeft. Dit heeft met name te maken met de doelgroep. Voor de doelgroep (voetballiefhebbers) zijn dit soort verhalen wél relevant en interessant om te lezen. De meeste voetballiefhebbers zijn geïnteresseerd in hoe het Nederlanders vergaat buiten de landsgrenzen. Ik schrijf daarmee dan ook voor een specifieke doelgroep.
Netwerken
Verder is het maken van deze productie goed om mijn netwerk in de sportjournalistiek uit te breiden. Gedurende de stage bij het AD heb ik in de voetbalwereld al veel contacten opgedaan. Uiteraard wil ik dat alleen nog maar verder uitbreiden, wat ook één van mijn leerdoelen is voor deze productie.
Idee
Op de eerste paar artikelen in de serie kreeg ik veel positieve reacties. Aangezien mij vorig jaar tijdens het assessment door assessoren Jos Baijens en Piet Kaashoek ook al werd gezegd dat je een goede productie best kan pitchen bij andere media, besloot ik dat dit jaar wel te doen. Ik heb dan ook een mail gestuurd naar Voetbal International met het idee van mijn artikel. Helaas kreeg ik daar geen respons op. Misschien dat het komt omdat VI al een soortgelijke serie heeft.
Feedback
Toen ik inmiddels al enige tijd bezig was met de serie, vroeg ik om feedback van begeleider Mark Mol. Hij vond de verhalen uit de serie interessant, maar raadde me wel aan meer variatie in de vorm aan te brengen. Ik koos vaak voor dezelfde vorm (Q&A), maar ben op aanraden van Mark voor de volgende verhalen een mengvorm gaan gebruiken. Dit bleek al snel leuk om te maken en ook een stuk uitdagender. Daarnaast heb ik er zelfs een aantal in audiovorm geplaatst. Dit allemaal om de serie van variatie te voorzien.
Competenties
Met de producties voor de serie ‘Het afstandsschot van..’ denk ik drie verschillende competenties te hebben bewezen. Hieronder ligt ik per competentie toe waarom ik deze denk met de producties te hebben bewezen.
Vernieuwen
Bij deze competentie draait het erom een nieuwe journalistieke werkwijze of vorm te bedenken en de mogelijkheden te bekijken die de freelancemarkt te bieden heeft. Een vernieuwende journalistieke werkwijze komt bij deze productie niet kijken. Wel heb ik met deze productie bekeken welke mogelijkheden de freelancemarkt me te bieden heeft. Dit heb ik gedaan door het idee te pitchen bij Voetbal InternationaI. Helaas kreeg ik geen respons. Ik heb uiteindelijk zelfs via Twitter nog een DM gestuurd naar de hoofdredacteur (Pieter Zwart), maar hij verzocht me mijn idee op de mail te zetten. Dat heb ik toen opnieuw gedaan, maar opnieuw leverde het geen reactie op.
Tegelijkertijd heb ik nagedacht om de serie bij het AD onder de aandacht te krijgen. Dit kon door gebruik te maken van mijn netwerk. Uiteindelijk heb ik besloten dit niet te doen. Dit was een bewuste keuze, omdat ik uit ervaring vanuit mijn stage weet dat het AD niet té diep op voetbal in wil gaan. Uiteraard belichten ze het voetbal, maar ze willen voorkomen te voetbalminded te worden. Deze serie is zo op het voetbal gericht dat het eigenlijk niet geschikt was voor het AD.
Wel had ik de serie nog kunnen pitchen bij media als Staantribune of Elf Voetbal. Hier kwam ik op n.a.v. feedback van begeleider Roy Mevissen. Hier heb ik wellicht een kans laten liggen. Dit zal ik dan ook meenemen naar volgend jaar. In dat geval zou ik mijn idee ook bij dit soort media pitchen.
Produceren
De competentie Produceren denk ik met de productie ook aan te tonen. Dit omdat ik meerdere (lange) producties maakte in verschillende tijdsperioden. Het is in totaal een serie geworden met zestien afleveringen, waarvan de meeste in tekstvorm en sommige in audiovorm. De reden voor de twee audioafleveringen was dat ik mezelf ook op dit gebied wilde testen en uitdagen. Daarom heb ik gekozen om ook twee afleveringen in audiovorm te plaatsen.
Met zestien afleveringen kan ik ‘Het afstandsschot van..’ ook echt een ‘serie’ noemen. Door al aan het begin van het schooljaar te beginnen met de serie, had ik ruim de tijd om meerdere afleveringen te maken. Daarmee denk ik ook de competentie Produceren te hebben bewezen.
Researchen
Ik denk dat ik bij iedere productie van de serie aantoon de competentie Researchen te beheersen. Dit blijkt uit het feit dat ik research moet doen voor iedere voetballer die ik spreek. Dat zit zowel in het feit dat ik met de voetballer in contact moet zien te komen als het bedenken van de vragen voor het interview.
Daarnaast denk ik de competentie Researchen met ‘Het afstandsschot van…’ aan te tonen omdat ik meerdere invalshoeken bij actuele gebeurtenissen heb bedacht. Dit blijkt niet zozeer uit de eerste interviews in de serie, maar wel uit de laatste afleveringen. De coronacrisis had namelijk ook veel invloed op het leven van voetballers. Daar vroeg ik hen vervolgens naar. Hiermee speel ik met een stukje research dus ook in op de actualiteit.
Ik denk dat ik met de aanpassingen n.a.v. de feedback van Mark Mol bewijs de competentie Reflecteren te beheersen. Ik ben in staat actief iets met feedback te doen. Daarnaast liet ik al mijn producties voor de serie checken door een journalist uit het werkveld, namelijk RTV Rijnmond-journalist Jesse van Someren.
Verder denk ik de competentie Reflecteren te bewijzen door het feit dat ik van tevoren goed heb nagedacht over deze productie. Ik bedacht voor mezelf van tevoren al dat ik een productie wilde maken over voetballers in het buitenland. Dit omdat ik mijn netwerk met sporters (voetballers) wilde uitbreiden, ik hier een enorme passie voor heb en ik tegelijkertijd dacht dat dit een verrijking zou kunnen zijn voor bepaalde (voetbal)media.
Naarmate ik meer artikelen schreef, bleek het schrijven van langere artikelen me ook steeds beter af te gaan. Hier ben ik ook erg tevreden over.
PVA productie 2: Podcast Clubgevoel
Net als vorig schooljaar heb ik samen met medestudent Nemo Schillemans een podcast gemaakt genaamd Clubgevoel. In deze podcast spreken wij met Nederlandse voetbalsupporters. Vorig seizoen moesten dit supporters van Nederlandse clubs zijn, maar dit jaar hebben we onze interesse verlegd naar het buitenland. Oftewel Nederlandse supporters van buitenlandse voetbalclubs. Vandaar ook de nieuwe naam voor het tweede seizoen: Clubgevoel gaat internationaal.
Vorig jaar
Omdat we vorig jaar niet helemaal tevreden waren met onze producties, hebben wij voordat we aan het nieuwe seizoen begonnen goed nagedacht over hoe we het precies wilden aanpakken wat betreft de podcast. We stelden voor onszelf een aantal verbeterpunten op, die we in seizoen twee anders zouden doen. Dit waren de belangrijkste verbeterpunten:
– Het geluid moet professioneler worden opgenomen
– We maken er geen quiz meer van, maar gaan meer de diepte in wat betreft het supporterschap
– De podcast publiceren op een gebruiksvriendelijk medium, in dit geval Spotify
Met deze verbeterpunten zijn we aan de slag gegaan voor het tweede seizoen. Van deze drie doelstellingen zijn er sowieso twee gelukt. We gaan nu meer de diepte in wat betreft het supporterschap en plaatsen de podcasts op Spotify. Helaas is het niet gelukt het geluid professioneler op te nemen. Voor een groot deel had dit een logistieke reden, omdat Nemo en ik andere projecten volgden en vrijwel nooit gelijktijdig op school waren. We konden hierbij de keuze maken om minder podcasts te maken maar wel met een beter geluid. Wij hebben echter bewust gekozen om juist méér podcasts te maken en het via Skype op te nemen.
Logistiek gezien was het niet haalbaar om elkaar in levende lijve te spreken. We wisten dat bijvoorbeeld de Pantelic Podcast van FC Afkicken langs de snelweg wordt opgenomen, omdat de makers van de podcast het anders logistiek ook niet voor elkaar krijgen. Bij ons was dit echter niet mogelijk, waardoor we de keuze voor Skype hebben gemaakt. Tijdens de coronacrisis was dit sowieso de meest veilige optie.
Taakverdeling
Een duidelijke taakverdeling was er niet tussen ons. Wij stemmen goed op elkaar af wie wat wanneer doet, maar er komt geen vaste routine bij kijken. De ene keer regel ik de interviewkandidaat, de andere keer Nemo. En de ene keer bedenkt Nemo de vragen en de andere keer ik. Wat dat betreft hebben Nemo en ik onderling nog nooit onenigheid gehad en sluiten we goed op elkaar aan.
Enquête
Om de competentie Publieksgerichtheid aan te tonen, hebben wij een enquête opgesteld voor onze luisteraars. Hiermee hoopten we erachter te komen wat onze luisteraars zien als dé ideale podcast. Er kwamen een aantal interessante resultaten uit, namelijk dat een podcast niet langer dan twintig minuten moet duren en het niet erg is als ook de presentator veel aan het woord is. Dit hebben wij meegenomen in de podcasts die we vanaf dat moment nog hebben gemaakt (vanaf de podcast met Flip van de Schepop, aflevering zes). Via deze link zijn de vragen van de enquête te bekijken: https://nl.surveymonkey.com/r/WBZDKKN?fbclid=IwAR1snkK3NVhM_AIPbcTwzLyjnthAMQ_jSHTfkqF8FKbdITHtYSvfXtrHcFA.
Hieronder staan een aantal resultaten uit de enquête:
Hoe hebben wij geanticipeerd op deze resultaten?
Hoelang duurt de ideale podcast volgens jou?
Doordat wij hebben gezien dat de ideale podcast voor meer dan de helft van de invullers minder dan dertig minuten duurt, hebben wij hierop gereageerd door geen enkele podcast meer langer dan dertig minuten te laten duren. Dit bespraken we dan ook van tevoren met de kandidaat die geïnterviewd werd in de podcast, zodat hij of zij dit op voorhand wist.
Indien er een gast aanwezig is in de podcast én deze centraal staat, hoelang dient deze dan aan het woord te zijn?
Het grootste gedeelte van de enquête invullers vulde hier 50-75% van de tijd in. Normaliter waren wij slechts 10% van de tijd aan het woord. De opdracht stond dus voor ons, om meer aan het woord te komen in de podcast. Hierop hebben wij geanticipeerd, om vanaf aflevering zeven een intro te doen, die specifiek gaat over de club die centraal staat. Vaak kwam dit neer op een anekdote, een verhaaltje over een wedstrijd uit de geschiedenis van de club.
Competenties
Met de producties voor de podcastserie Clubgevoel denk ik drie verschillende competenties te hebben bewezen. Hieronder ligt ik per competentie toe waarom ik deze denk met de producties te hebben bewezen.
Publieksgerichtheid
Door het houden van een enquête hebben we gekeken naar de wensen van de doelgroep en het publiek. Aan de hand van de resultaten uit de enquête zijn we verder gegaan met de podcast. Hiermee hebben we getracht de optimale podcast te creëren voor onze doelgroep. Wat dat betreft stonden we dus in contact met onze doelgroep, waarmee we de competentie Publieksgerichtheid aantonen te beheersen.
Ook het feit dat we de podcasts publiceerden op Spotify heeft te maken met de competentie Publieksgerichtheid. Door de podcasts op Spotify te plaatsen, is het voor de luisteraar makkelijker om de podcast te vinden en te beluisteren. Spotify is een veelgebruikt medium waarop de meeste mensen de weg wel weten.
Produceren
De competentie Produceren wordt met deze productie ook aangetoond. We hebben verschillende producties gemaakt en deze op Spotify geplaatst. Ook zijn we bewust bezig geweest met hoe we onze podcast konden verbeteren en waarop we de podcast zouden produceren. Dit heeft geresulteerd in hoe de podcast er nu uit ziet. We zijn daarnaast al vroeg in het jaar begonnen met de podcastserie, waardoor we ruim de tijd hadden om meerdere podcasts te maken. Hiermee tonen we aan de competentie Produceren te beheersen.
Reflecteren
Ook de competentie Reflecteren tonen we aan met de producties voor de podcast. Dit omdat we van tevoren goed hebben nagedacht hoe we het anders en beter konden doen dan vorig seizoen. Hier zijn we bewust mee bezig geweest door voor onszelf een aantal gerichte doelstellingen te bedenken.
Daarnaast hebben wij een enquête uitgevoerd om zo te kijken hoe we onze podcast konden verbeteren. Met de resultaten hebben we uiteindelijk ook echt iets gedaan. Dit geeft aan dat Nemo en ik de competentie Reflecteren ook beheersen en kritisch naar onze eigen journalistieke houding en attitude kunnen kijken.
Verbetering
Ten slotte kunnen we simpelweg blijven verbeteren, zoals we dit jaar in de laatste podcasts veel verbeteringen hadden t.o.v. de eerste podcasts. Daarom hoop ik ook dat de assessoren in ieder geval één van de eerste podcasts luisteren en één van de laatste. Ik ben van mening dat er daar een aanzienlijk verschil in is het te horen, betreffende de kwaliteit.
PVA productie 3: Serie Time-out
Vrijwel alle (top)sport in de wereld ligt stil. Het EK, de Olympische Spelen en talloze andere toernooien of evenementen zijn al afgelast. Voor de toeschouwers natuurlijk niet fijn, maar de sporters zelf zijn er natuurlijk het meeste de dupe van. Buiten enkele kiekjes op Instagram hoor je echter maar weinig van de sporters zelf.
Dit bracht me op een idee om een geschreven serie te maken met (top)sporters die op de een of andere manier hun sport niet meer kunnen beoefenen of er in ieder geval hinder van ondervinden. In de serie ga ik in op de gevolgen die het coronavirus heeft op het leven van de topsporter. Financieel, qua ritme en fitheid; alles komt in de serie aan bod. Het kan allerlei soorten sporten of sporters betreffen. Zo lang de sporter in zijn/haar dagelijkse of wekelijkse ritme maar last heeft van het coronavirus.
Aangezien de sportwereld op dit moment in een ‘pauze’ verkeerd, leek het me toepasselijk om daar ook qua naam iets mee te doen. Vandaar de naam Time-out, die slaat op het feit dat de sportwereld in een (tijdelijke) pauze verkeerd.
Relevantie
De relevantie van de productie zit hem in de actualiteit van het onderwerp. De coronacrisis houdt de hele wereld in zijn greep. Ook sporters hebben hier last van. Door hen vragen te stellen over dit onderwerp in relatie tot hun sport, focus ik me op de actualiteit.
Daarnaast spelen de verschillen per sporter voor de relevantie van de productie een belangrijke rol. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat een voetballer veel minder last heeft van de coronacrisis dan een darter, die voor zijn inkomen afhankelijk is van prijzengeld. Ook qua fitheid zullen er in elke sport verschillen zijn.
Juist om dit verschil aan te kunnen geven, kies ik ervoor met verschillende soorten sporters te spreken.
Hoe ziet het eruit?
Omdat het in de tijd van de coronacrisis niet haalbaar is om face-to-face af te spreken met sporters, zullen de interviews op een andere manier afgenomen worden. Dit wil ik daarom gaan doen via de telefoon of Skype, waarbij het niet perse een vereiste is dat de sporter ook zijn/haar camera aan heeft.
De interviews werk ik op verschillende manieren uit. Dit kan zowel in tekst-, audiovorm zijn. Ik maak per sporter de keuze hoe ik het artikel uitwerk. De ene sporter wil bijvoorbeeld niet op beeld of heeft juist een leuker verhaal voor een audioproductie.
Producties
Zoals al eerder vernoemd werk ik de interviews met sporters op verschillende manieren uit. Uitwerken in een geschreven vorm spreekt redelijk voor zich. De audio- en videoproducties bewerk ik in Adobe Première, de tool die door school vanwege het coronavirus beschikbaar is gesteld. Voor dit project had ik geen enkele ervaring met Adobe Première, maar gedurende het project heb ik mezelf dit uiteindelijk aangeleerd.
Publicatie
De serie wordt in principe gepubliceerd op de website van de Nieuwsredactie en m’n eigen website, www.stanwagtman.fhj.nl. Op deze website publiceerde ik al meerdere artikelen en wil ik ook mijn webserie gaan plaatsen.
Bij iedere productie, ook als het om een audio- of videoproductie gaat, schrijf ik een korte begeleidende tekst om de productie mee in te leiden. De audio-interviews plaats ik op Soundcloud, om deze vervolgens te embedden naar de website van de Nieuwsredactie. Voor videoproducties geldt hetzelfde, al embed ik de video’s dan vanaf Vimeo.
Tijdlijn
Ter ondersteuning van de producties die ik maak voor de serie, wil ik bij sommige publicatie een tool plaatsen. Die tool wordt een tijdlijn, waarbij ik voor iedere sport aangeef welke toernooien er precies geschrapt zijn en hoe de sportkalender er verder nog uitziet.
Ik denk dat dit een toevoeging is op het artikel zelf, omdat mensen zo goed kunnen zijn welke toernooien er precies zijn geschrapt. De tekst, audio of video geeft daarvoor onvoldoende informatie. Ik denk dit op te lossen met een tijdlijn, waarmee ik laat zien ook met visuals te kunnen werken.
Competenties
Met de productie Time-out denk ik verschillende competenties aan te tonen, die ik hieronder nader beschrijf.
De competentie Publieksgerichtheid komt goed terug in deze productie. De keuze voor het brengen van een verhaal van sporters was een bewuste keuze voor de doelgroep, namelijk sportliefhebbers. Voor hen is het interessant te lezen hoe het topsporters vergaat gedurende de coronacrisis. Hiermee geef ik ook direct de aard/bedoeling van de productie weer.
De competentie Produceren en Researchen komen ook terug in deze productie. Met name de competentie Researchen speelt een belangrijke rol, omdat het soms best lastig was om met een sporter in contact te komen. Daarnaast waren sommige topsporters nog redelijk onbekend en moest ik behoorlijk zoeken naar informatie over hen. Hiermee denk ik de competentie Researchen dan ook de bewijzen.
De competenties Vernieuwen en Reflecteren bewijs ik met deze productie niet direct.
PVA productie 4: Productie waarde minor buitenland
Onderzoeksvraag: Hoe waardevol is het om een minor in het buitenland te volgen?
Door: Lot Boone & Stan Wagtman
Onderwerp
Uit onderzoek van het CBS naar studentpuntmobiliteit blijkt dat 24% van de jongeren die in 2017/2018 een diploma behaalden in het hoger onderwijs (een deel van) hun studie in het buitenland heeft gevolgd. Dit is bijna een kwart van het aantal studenten in Nederland.
Voor 96% van de studenten speelde het feit dat het een waardevolle ervaring oplevert een belangrijke rol. 83% van de studenten doet het daarnaast omdat het goed zou zijn voor hun loopbaan. De studenten zouden zich op hun cv daarmee onderscheiden van studenten die niet in het buitenland hebben gestudeerd. Daarnaast bouwen studenten een internationaal netwerk op die in de toekomst goed van pas kan komen.
Maar als het zo waardevol, belangrijk en een mooie ervaring is, lijkt een kwart van de studenten die (een deel van) zijn/haar opleiding in het buitenland volgt niet bijster veel.
Doelgroep
Derdejaars hbo-studenten. In dit jaar krijgen ze namelijk de keuze om hun minor in het buitenland te doen.
Dit resulteerde in de volgende onderzoeksvraag:
Hoe waardevol is het om een minor in het buitenland te volgen?
Deelvragen
– Waar lopen studenten die eventueel naar het buitenland willen tegenaan?
– Hoe denken voormalig buitenlandstudenten over het volgen van een minor in het buitenland?
– Is er een manier om studenten te stimuleren voor een minor in het buitenland?
Relevantie
Ook wij wilden een deel van onze studie in het buitenland volgen. Echter vonden wij het opvallend dat om ons heen vrijwel iedereen heel enthousiast was, maar uiteindelijk toch afhaakte voor een minor in het buitenland. Vaak zagen de studenten er uiteindelijk toch niet de meerwaarde van in of was het een te grote stap. Maar hoe komt het nou dat veel studenten het wel willen, maar zodra het erop aankomt toch terugkrabbelen?
Bronnen
– Artikelen
– Enquête onder studenten
– Een deskundige
– Voormalige buitenlandstudenten
– Mensen uit het bedrijfsleven die een deel van hun studie in het buitenland hebben gevolgd
Aanpak
We begonnen met het uitzetten van onze enquête en deze vervolgens op Facebook en LinkedIn te delen. Door oproepjes op Facebook zijn we aan een aantal bronnen voor het artikel gekomen. De deskundige (Sander Schroevers) vonden we door research te doen en uiteindelijk hebben wij hem via de mail benaderd. Sanders Schroevers is Internationaliseringsdeskundige en schreef verschillende boeken over het belang van studeren in het buitenland. Daarnaast is Schroevers docent Global Leadership aan de Universiteit van Amsterdam.
De taken van de productie hebben we opgesplitst. Zo hebben we allebei twee of drie mensen geïnterviewd. Wel namen we van tevoren gezamenlijk de vragen door. Nadat we alle informatie bij elkaar hadden, zijn we samen het artikel gaan uittypen. Door te overleggen wie wanneer aan het woord kwam en welke resultaten we uit de enquête gingen gebruiken, is het een compleet artikel geworden.
Samenwerking
Gedurende het projecten hebben Lot en ik nauw samengewerkt om tot deze productie te komen. Zo spraken we in Tilburg af en is Lot tijdens de coronacrisis zelfs een keer naar mij toe gekomen. We hebben de taken dan ook eerlijk verdeeld. Zo heb ik onder andere de taak van het interview met de deskundige, Sander Schroevers, op me genomen. Dit was niet eenvoudig, omdat Schroevers veelal praatte in vaktermen en vaak te uitgebreid uitweidde over een vraag. Echter was het wel een belangrijke bron in ons verhaal. Lot heeft daarnaast zelf nog twee interviews gedaan en de andere bronnen plus het uitwerken van het interview hebben we samen gedaan.
Competenties
Researchen
We hebben voor het onderzoek een enquête uitgezet, zodat we cijfers, getallen en antwoorden kregen voor in onze productie. Daarvoor hebben we uitgezocht wat voor onderzoeken al zijn gedaan en wat de uitkomsten daarvan waren. Op die manier zijn we bezig geweest met het vergaren van informatie. Daarbij hebben we ook een aantal mensen gesproken. Voordat we zo’n interview gingen houden, hebben we het een en ander aan informatie over die persoon opgezocht. Bijvoorbeeld het interview met Sander Schroevers. Onder andere op deze manier zijn we bezig geweest met de competentie Researchen.
Publieksgerichtheid
Voor het onderzoek willen we graag in gesprek gaan met ons doelgroep en dat doen we naar aanleiding van onze enquête. Op die manier kwamen we erachter hoe de doelgroep denkt over de waarde van een minor in het buitenland. Uiteindelijk is het artikel dat we gaan schrijven ook voor deze studenten bedoeld. Vandaar dat we er ook geen longread van maken, maar eraan denken dat studenten tegenwoordig niet graag lange teksten lezen en dus de gevonden informatie in een artikel van normale lengte stoppen.
Produceren
De competentie Produceren tonen we ook aan met het maken van de productie over de waarde van een minor in het buitenland. Met het houden van een enquête en het spreken van verschillende bronnen maakten we een uitgebreidere inhoudelijke productie. Achteraf hadden we er wellicht nog meer aan kunnen toevoegen zoals een audio- of videofragment, maar dat hebben we uiteindelijk niet gedaan. Met deze productie denk ik dat we in iedere geval de competentie wel hebben bewezen.